Døllebajonett M/1842-44 for M/1842 18-lødig kammerlader
Den 18-lødige M/1842 kammerladeren ble approbert 18. mai 1842 (prøvemodell). Den ble godkjent for ordinær bruk senere når M/1846 ble tatt i bruk. Kammerladeren ble produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk og Liége i Belgia.
Kammerladeren ble utstyrt med en døllebajonett, M/1842, med Kyhls fjær (låsemekanisme). Dette fordi bajonetter med Kyhls fjær gav muligheter for å ha et lavere korn.
Ca 400 M/1842 bajonetter ble produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk og ca 100 i Liége.
Etter en stund så fant man ut at Kyhls lås ble for sped, slik at bajonetten ble endret til å ha en vanlig låsering i stedet. Modifiseringen ble påbegynt 23. september 1844 og vi fikk bajonetten som betegnes M/1842-44. Det finnes svært få umodifiserte M/1842 bajonetter igjen i dag.
Dimensjoner:
Lengde | Lengde blad | Lengde dølle | Diameter | Vekt |
---|---|---|---|---|
ca 570 | ca 495 | ca 70 | ca 23 |
M/1842-42-bajonetten ligner mye på de senere M/1846, M/1849 og M/1855 bajonettene.
Den største forskjellen er at man på M/1842-44 bajonetten kan se spor i døllen etter hullet der Kyhls fjær var festet. Dette hullet har blitt tettet igjen. I tillegg kan men se overgangen der den ytre enden av stolpesporet har blitt tettet igjen.